כמעט כל ארגון מקצה היום משאבים רבים על מנת להגביר את המוטיבציה של העובדים בו. ימי כיף, סדנאות גיבוש, ערבי חברה, תמריצים ובונוסים, הם חלק נכבד מכך.
אך מה בעצם מייצר את אותה מוטיבציה בקרב עובד זה או אחר? מומחים רבים טוענים כי זו תחושת השייכות.
יתרה מכך, הם טוענים כי הצורך בשייכות מניע אותנו כבר מגיל ינקות ושתפקוד מיטבי מותנה ביכולת שלנו להרגיש שייכים. אז איך מייצרים תחושת שייכות ומגבירים את המוטיבציה במסגרת הארגונית?
משייכות למוטיבציה
בכדי לייצר או לשפר את תחושת ההשתייכות בקרב העובדים בארגון, ובכך גם את המוטיבציה שלהם, נוכל להשתמש ב-5 עקרונות בסיסיים שינחו אותנו:
1. הצמיחה
תחושת השתייכות נוצרת, בין השאר, כאשר העובד מרגיש שיש לו אפשרות להתפתח ולצמוח במקום העבודה. הידיעה שיש לנו לאן לשאוף, מגבירה כשלעצמה את המוטיבציה, ומניעה אותנו לעשות את המיטב בדרך להשגת המטרה.
אפיקי קידום שנחסמים, ללא אלטרנטיבה שתתפוס את מקומם, יעשו את הפעולה ההפוכה ויובילו לתחושות שליליות כמו תקיעות וחוסר מימוש. לכן, כדאי לפתח את מסלולי הקידום והצמיחה האישית של הדרגים השונים בארגון ולספק מענה לצורך של העובדים בהתפתחות והתקדמות.
2. המועילות
כאשר עובד חש שהוא תורם לארגון, המוטיבציה שלו מתחזקת באופן טבעי. למעשה, תחושת השתייכות לא יכולה להתקיים מבלי שהעובד ירגיש שהוא מועיל ובעל ערך, ועל אחת כמה וכמה המוטיבציה הנובעת ממנה.
כולנו מכירים זאת. ביום בו אנחנו מגיעים לעבודה בתחושה שיש טעם להגעתנו, שצריכים אותנו, אנחנו מתפקדים הרבה יותר טוב מאשר בימים אחרים, בהם אנחנו חושבים שאולי יכולנו להישאר בבית ועולם כמנהגו היה נוהג. האצלת סמכויות ומתן אחריות אישית לעובד, בהחלט יכולים לבסס את תחושת המועילות והתרומה שהוא יחוש כלפי הארגון.
3. המשמעות
מלבד לתחושת המועילות, חשובה לא פחות הרגשת העובד כי לתפקידו בארגון יש ערך מוסף וייחודי. למעשה, המשמעות האישית והמועילות שלובות זו בזו, ונוטות להשפיע האחת על השנייה. הרי אם העובד ירגיש שלתפקיד שלו יש ערך מוסף וייחודי, תתחזק גם התחושה שהוא מועיל ותרומתו חשובה.
כמנהלים, יש לכם את ההשפעה ליצוק משמעות לתפקיד ולהעביר את מסר הערך המוסף על ידי הגדרת תחומי האחריות הנכללים בו ומידת חשיבותם ותרומתם לתהליך הארגוני כולו.
4. היחס האישי
התייחסות אישית ספציפית היא גורם משמעותי ביצירת או חיזוק תחושת ההשתייכות, בכל תחום בחיינו. החל מהמשפחה והרצון לתשומת לב אישי מההורים, וכלה במקום העבודה והרצון להתייחסות אישית מצד המנהלים והקולגות.
אנחנו רוצים להרגיש שרואים אותנו כאינדיבידואלים, כל אחד בפני עצמו, להרגיש שלסביבה אכפת מאתנו. גם כאן, כמנהלים או בכירים בארגון יש לכם השפעה רבה על תחושה זו בקרב העובד. לתת כרטיס ברכה אישי לכבוד יום ההולדת, להתעניין בשלומה של בת הזוג או לשלוח SMS עם השאלה "איך אתה מרגיש?" כשהעובד ביום מחלה, הם צעדים פשוטים שעושים את ההבדל.
5. השוויון
העיקרון האחרון ביצירת תחושת שייכות והגברת המוטיבציה בקרב העובדים, נקרא שוויון הערך. שוויון הערך הוא למעשה מתן זכות שווה לכל העובדים למימוש העקרונות הבסיסיים שתיארנו עד עכשיו, למרות הפערים הקיימים ביניהם מבחינת היכולות, הזכויות והחובות במסגרת התפקידים השונים שהם מבצעים בארגון.
לדוגמה, כאשר שוויון הערך מוחל בארגון, גם המנהל וגם המזכירה יהיו זכאים לאפיקי צמיחה וקידום, לתחושת ערך ולהתייחסות אישית. כך, בהתאם לתפקיד שהוא ממלא ולמסלול אותו הוא עובר בארגון, כל עובד יקבל מענה לצרכים שלו.
מוטיבציה חיובית
גם אם המוטיבציה אינה תוצר ישיר של תחושת השתייכות, אין ספק שכל אחד מחמשת העקרונות חיוני להשגתה. הרי עובד שאינו מרגיש מועיל, משמעותי, קשוב או שיש לו לאן לשאוף, לא ימצא את הכוחות והרצון לתפקד באופן מיטבי ולהשקיע במקום העבודה.
יישום העקרונות האלו בארגון מתחיל קודם כל בהבנה כי הקשר בין העובד, המנהל והארגון, מושתתים על יסודות וצרכים אנושיים וכי עלינו לספק להם מענה. אנחנו בסאנשיין גרופ כאן בדיוק עבור זה - לתת מענה איכותי לצרכי העובדים בארגון ומזמינים אתכם להתרשם ממגוון סדנאות גיבוש והעצמה שלנו כאן באתר.